αναδημοσιεύση απο το
http://camerastyloonline.wordpress.com/2008/07/05/russian-animation-yuri-norstein/
Το αριστούργημα του Νόρσταϊν “Το παραμύθι των παραμυθιών” (Skazka Skazok)
ψηφίστηκε ως η καλύτερη ταινία όλων των εποχών το 1984 στο Λος Άντζελες από μια διεθνή ομάδα φιλμουργών και θεωρητικών του animation.
Στο 27λεπτο αυτό φιλμ τα πάντα είναι πρόκληση για συνειρμούς μεγάλης ευρηματικότητας και εκλεκτισμού, το ύφος δεν έχει αφηγηματική υφή αλλά εμπεδώνεται με ελεύθερους συσχετισμούς νοηματικής ανάπτυξης και εικόνων.
Διάφορες τεχνικές συνυπάρχουν, όπως αποκόμματα (cut-outs), κούκλες, παραδοσιακό animation σε cells. Η ηχητική επένδυση είναι κλασική μουσική και θέματα τζαζ της δεκαετίας του ’30. Δεν υπάρχουν διάλογοι. Πρόθεση του Νόρσταϊν είναι να στήσει την αφήγηση του -στην ουσία ένα χρονικό- με στοιχεία διαφορετικής ποιητικής: κι εκείνα που είναι βαθιά ριζωμένα στη ρωσική παράδοση και τους μύθους της, κι εκείνα που αντλούν από τη σύγχρονη μυθολογία (Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος). Αντιπαραθέτει ευαίσθητες μνήμες παιδικής ηλικίας και μνήμες πολέμου, το ρομαντικό παρελθόν και το ξεφτισμένο, τετριμμένο παρόν.
Ένας μικρός λύκος παρατηρεί τα γεγονότα, γνώριμη και συνηθισμένη φιγούρα του ρωσικού φολκλόρ, εδώ όμως χωρίς τους γνωστούς απειλητικούς υπαινιγμούς. Όπως και οι ταινίες του μεγάλου Αντρέι Ταρκόφσκι, το Παραμύθι των παραμυθιών αναφέρεται στη μνήμη και τη νοσταλγία.
Οι πολύ συμβολικές εικόνες συγκροτούν αυτό που ο Νόρστάίν ονομάζει «οπτική μνήμη», οι δικές του μνήμες μέσα σε ονειρική ατμόσφαιρα. Υπάρχουν γεγονότα που αν τα εκλάβει κάποιος στην κυριολεξία τους, δε θα έπρεπε να συμβαίνουν στην ταινία. Ο καλλιτέχνης, όμως, παρουσιάζει τις μνήμες αυτές με μεταφορικό τρόπο και η συγκινησιακή φόρτιση είναι ανώτερης ποιοτικής στάθμης, σε αντίθεση με το αν τις εικονογραφούσε σε ευθύγραμμη αφήγηση. Τρένα έρχονται και φεύγουν, πέφτει το χιόνι, μαραμένα φύλλα, εγκαταλειμμένα αυτοκίνητα, άδεια σπίτια, ζευγάρια που χορεύουν τις παραμονές του πολέμου. Επιπλέον επεμβαίνουν στην αφήγηση και ο Μινώταυρος του Πικάσο, λογοτεχνικοί ήρωες του Αλέξανδρου Πούσκιν, άτομα ιστορικά και άτομα της τέχνης. Η ταινία έχει διάφορα νοηματικά επίπεδα ανάγνωσης.
Η τεχνική είναι σύνθετη, τα σχέδια και τα αποκόμματα είναι τοποθετημένα σε διαφορετικά επίπεδα γυαλιού, έτσι ώστε στην καρέ καρέ φωτογράφηση τους το animation να δείχνει τρισδιάστατο. Από τα βασικά πρόσωπα, το μικρό αγόρι επανέρχεται σε διάφορα επεισόδια και η ταινία μπορεί να ερμηνευτεί και ως μια επιτομή θλίψης για την αθωότητα της παιδικής ηλικίας που καταστρέφεται από τη συμπεριφορά των ενηλίκων που τη ρυθμίζουν και την επηρεάζουν, λυπηρή διαπίστωση που παρουσιάζεται με πολύ ποιητικό τρόπο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου